Áno, aj ženy vedia režírovať.
pondelok, júna 05, 2017
Pamätáte sa, ktorý film
ste videli naposledy? Viete, kto ho režíroval? Prešiel Bechdelovej testom?
Viete, čo je to Bechdelovej test? Možno hej, možno nie, možno vás to nezaujíma.
Keď som si však minulý rok uvedomila, že vo väčšine prípadov boli odpovede na
moje otázky za prvé muž, a za druhé nie, myslím si, že sa tejto téme oplatí po
článku s Wonder Woman venovať naďalej.
BECHDEL TEST – film, v ktorom sa vyskytujú minimálne dve ženské postavy, ktoré sa rozprávajú vo filme dlhšie ako 10 sekúnd, o niečom, okrem mužov.
Znie to jednoducho? Ha,
práve preto sú výsledky také smutné. Z posledného roku ním neprešli napríklad Pasažieri.
oskarový Moonlight, ani súboj Batmana so Supermanom. Prepadákmi sú aj filmy, pri ktorých pozeraní si to často ani neuvidíte, ako celá sága Pána Prsteňov, či dokonca populárne Raňajky u Tiffanyho.
Ako študentke filmu a
televízie mi už dávno bola predostrená situácia: šance na úspech sú malé, a
ešte menšie, ak ste žena. Keď som si však začala všímať, čo za filmy pozerám,
ako na ne reagujem, na koho názory dávam, rozhodla som sa spraviť 180-stupňovú
otočku. Žien vo filmovom priemysle je kopa, no úspešných žien, ktorým si
pridelené príležitosti a uznanie, tých je už pomenej. Bývajú ignorované,
odsúvané na druhú koľaj, v horšom prípade zosmiešňované za to, že vo filmoch
podávajú príbehy z vlastnej perspektívy. Pred rokom som sa dopočula o projekte
52FilmsByWomen, ktorého cieľom je, aby si cinefilovia každý týždeň pozreli
aspoň jeden film režírovaný ženou. A tak som zistila, že hoci je ich ťažšie
vyrobiť, nie je také ťažké ich nájsť.
Už som sa upísala na kopu
ročných projektov, ktoré mi nevyšli, preto sa oficiálne do 52FilmsByWomen
nepúšťam, ale naozaj je to len sila zvyku: pozrieť sa na meno autora a možno,
ak dopredu nepreferujete jeden film pred druhým, dať príležitosť tomu s
režisérkou. Nevravím, že tieto filmy nie sú problematické. Niektoré samy
neprejdú B-testom, iné sa zas za cenu umeleckosti tvária sofistikovane, no
padajú na sfére príbehovej. Niektoré sa ťažko hľadajú, k iným si musíte nájsť
titulky vyrobené fanúšikmi. Tu zaplačete nad hroznou kvalitou herectva, tam nad
faktom, že o filme okrem vás a desiatich IMDB fanúšikov akoby nikto nepočul.
Ale stojí to za to: nielen, že dávate priestor ich perspektíve, ale ak chodíte
do kina, podporujete ženskú tvorbu aj finančne. A keďže peniaze hýbu svetom,
čím viac peňazí film s ženskou režisérkou získa, o to väčšia pravdepodobnosť,
že najbližšieho Batmana si možno bude môcť odrežírovať namiesto Afflecka žena.
Na inšpiráciu som
zalovila vo svojom filmovom denníčku a vybrala niekoľko filmov, ktoré mi
prirástli k srdcu, a myslím, že upútajú aj bežného diváka.
Film indickej režisérky
v našich končinách veľa vody nenamútil, no dovolím si tvrdiť, že to nemá
nič spoločné s jeho kvalitou. Príbeh je na pohľad jednoduchý: štyri ženy,
žijúce v indickej púštnej osade, kde panuje silný patriarchát. Prvá,
ovdovená Rani, vychováva svojho syna, no nedokáže mu vštiepiť hodnoty, ktorým
chlapec neverí. Lajjo sa naopak snaží otehotnieť, aby zachránila svoje
manželstvo. Tanečnica Bijli im do života prinesie spontánnosť
a rozptýlenie, no sama sa trápi svojou umierajúcou kariérou.
A napokon Janki, ktorá sa stane Raninou nevestou, a neskôr i dcérou.
Podobných zápletiek je v indickom a arabskom filmovom priemysle hŕba,
no Parched vyniká nielen spracovaním, ale aj srdcom. Už dlho sa mi nestalo, že
by ma postavy dojali k slzám – a to bez veľkých dramatických gest,
vyznaní, či rozlúčok na smrteľnej posteli. Keďže film zdieľa s hrdinkami
trpký humor, ktorým si zľahčujú dni, ide často o kolotoč emócií; ale
jeden, na ktorý by som si pokojne kúpila ďalší lístok.
EDGE OF SEVENTEEN – rež.
Kelly Fremon Craig
Dramatická komédia
zamierená najmä na mladšie publikum sa rovnako nevyznačuje prepleteným dejom či
grandióznymi scénami. Dokumentuje, v jednoduchom vizuálnom
i naratívnom štýle, dospievanie školáčky Nadine. Jej priateľstvá, lásky,
trápenia, celá tá klišé prehliadka. No po dlhej dobe ide o film, pri
ktorom som sa v hlavnej hrdinke videla. Práve v tomto sú ženami
režírované filmy také hodnotné: nešlo o príbeh dievčenského dospievania
podaný z pohľadu muža. Áno, miestami sa Nadinine peripetia zdali
nepodstatné. Áno, stále nás očakával predvídateľný koniec, aby mohli diváci
z kina odísť s dobrou náladou. Ale režisérka sa nesnaží manipulovať,
ani predstierať, že je príbeh niečím iným, než len spoveďou jedného dievčaťa
z tisícich.
STORIES WE TELL – rež.
Sarah Polley
Polleyino dielo začalo
ako ambiciózny rodinný projekt, dokumentujúci život jej matky, Diane, ktorá
umrela ešte keď bola režisérka dievčatko. Cez rozhovory s členmi rodiny,
a zábery z rodinného archívu, mapuje manželstvo svojich rodičov, ich
kariéry, ich vlastnosti, ale aj známosti. Keď som si film zapla, netušila som
o veľkom zvrate v polovici rozprávania, a myslím, že to môjmu
zážitku pomohlo. Tak ako Polley, aj ja som sa totiž musela v priamom
prenose vysporiadať s novými zvratmi a faktami, zblízka sa pozrieť na
históriu jednej rodiny a uvedomiť si, že sa líši od člena k členovi.
Ide o hľadanie pravdy, ale rovnako aj oslavu rodinných pút
a zvláštností. Sympatický dokumentárny formát dodáva dielu autentickosť,
a keďže režisérka je jednou z hlavných aktérov, cítite sa vtiahnutý
do jej sveta a kreatívneho procesu.
THE DRESSMAKER – rež.
Jocelyn Moorehouse
Ak mám byť úprimná,
doteraz si nie som istá svojimi pocitmi z tohto filmu. Rovnako ako si film
nie je istý svojim žánrom. Často pritiahnutý za vlasy, s rapídnym spádom,
a občas nevyváženými emočnými linkami, predsa sa mi však vryl do pamäti.
Môže za to zrejme Kate Winslet, ktorú môžem v akejkoľvek roli,
a hravý vizuálny štýl diela. Vždy som mala slabosť pre skupinky
výstredných postáv, a Moorehousovej film nimi prekypuje. Kostýmy, kulisy
a výprava vybudovali filmu atmosféru, ktorá mnohokrát prevýšila jeho
dejový kapitál. Polovica vtipov nedáva zmysel, druhú sa naučíte akceptovať.
Predsa musím na záver konštatovať, že som tento film dokázala pozrieť aj dva
krát, a to zrejme o niečom svedčí.
SAVING FACE – rež. Alice
Wu
Stará srdcovka na záver.
V jednoduchej romantickej komédii sa Američanka čínskeho pôvodu Wil snaží bez
ujmy pretĺcť životom a balansovať prácu s romantickým životom. Ako
doktorke sa jej darí, no vo vzťahoch má menšiu komplikáciu: má rada dievčatá. O tom
nevie, alebo nechce vedieť, jej matka, ktorá sa k nej znenazdajky
nasťahuje keď ju vlastný otec vyhodí z domu. Prečo? Je tehotná, a odmieta
rodine prezradiť, kto je otcom nemanželského dieťaťa. Prostredie Manhattanu, sympatické
postavy, úprimné rodinné vzťahy, a nesilený humor, robia z jeden a pol
hodinového filmu rýchlu jednohubku, ku ktorej sa rada vrátim, vždy keď
potrebujem zdvihnúť náladu. Kiežby režisérka ešte dačo natočila...
0 komentárov