Svieži život
štvrtok, marca 03, 2016
Práca predavačky je
zvláštna. Náročná na trpezlivosť. Náročná na nohy. Nepredvídateľná. Zároveň
pozostáva z opakovania rovnakých fráz znovu a znovu, kým ich slová
stratia význam. A občas sú aj zákazníci ú zvláštni. Ale v dobrom, aspoň z nich
môžem čerpať inšpiráciu. Návštevníci obchodu s balistikami do kúpeľne predsa
musia niečím vyčnievať, však?
NEVIDITEĽNÁ POPOLUŠKA
Do obchodu si to ťahá dve
minúty pred zatvorením. Vkĺzne doň nenápadne, pohľadom sa vyhýba unaveným
zamestnancom, zvyčajne si tvár skrýva za hustou ofinou alebo si stiahne baretku
až po nos. Od začiatku vie, kam má namierené, a tvári sa, že pri intenzite
svojho pohybu prišla o sluch. Dôležité je súhlasiť s jej hrou
a tváriť sa, že je naozaj len závanom vetra. Ona neprišla nakupovať, ani
obzerať produkty. To, že sa objavila na poslednú chvíľu nie je prekážkou, lebo
rovnako rýchlo sa aj vyparí. Má na večer plány a obchod je iba krátkou
zastávkou.
Kde ju teda nájdete?
Začne pri pulte s make-upom. Vtedy odhrnie ofinu, sústredí pozornosť na
zrkadlo, a zo svojej myšacej tváre pomocou testerov expertne vyčaruje takú
hodnú magazínovej titulky. Vie presne, ktorý produkt použiť, ktorý rúž jej ladí
k farbe šiat, koľko trblietok si má naniesť na lícne kosti. Keď je
spokojná, presunie sa k parfumom. Ak dnes mieri na stretnutie
s kamarátkami, volí vanilku. Ak je to bar, jazmín. Keď je hotová, ostane
po nej len oblak vône. Jej hra na neviditeľnú je, paradoxne, presvedčivá. Keď
z obchodu odchádza, niet ani stopy po ponáhľajúcom sa človeku, ktorého sme
zborovo vítali.
MANŽELSKÝ PÁR
Z FRANCÚZKA
Dnu zablúdia úplnou
náhodou, snažia sa tu schovať pred náhlou spŕškou krúpov. Na prvý pohľad je
jasné, že sú turisti – nemajú na sebe dostatočne veľa vrstiev a skladajú
dáždniky, neuvedomujúc si, že tie sú v Glasgowe celkom zbytočné. Sú
z menšieho mestečka, kučeraví a červenolíci, a podobný obchod
doma nevideli. Návšteva je preto pre nich ako prechádzka lunaparkom, každá
sekcia samostatná atrakcia. Ovešaní kuframi, neváhajú do druhej ruky chytiť
košík a pustiť sa do nákupu suvenírov.
Čerstvosť toho, čo vidia,
z nich robí perfektnú zákaznícku trampolínu. Príliš slušní na to povedať
nie, a príliš premknutí množstvom produktov, ktoré si môžu vyskúšať,
nechajú nás zasypať ich kopou zbytočných informácii bez jedinej pripomienky.
Naše ruže sú z Turecka, ručne zbierané, olej sa z nich lisuje počas
dlhých letných večerov; je to rodinný podnik. Úsmev. Vanilka je z Ugandy
a rastie na hore, kde sa k nej včely nedostanú, preto je tiež
opeľovaná ručne. Úsmev. Lepších zákazníkov si nemožno priať.
Strávia v obchode
dlhé minúty, poctivo si vypočujú a preštudujú aj produkty na vlasy, aj na
tvár, aj do sprchy. Najviac času však predsa len trávia pri bombách do vane.
Nie je jednoduché rozhodnúť sa, ktorý rodinný príslušník dostane tú
v tvare robota a ktorý tú s ružovými lupeňmi.
VEGÁNSKA SESTRA OD INEJ MATKY
Pri príchode sa jej na
tvári črtá povznesený úsmev, naše otázky expertne odráža krátkymi
a vecnými odpoveďami. Vie, čo od nás očakávať a ktorým smerom potiahnuť
kormidlo, ak nás chce striasť. Roky skúseností využije na vytvorenie pokojnej
aury okolo svojej osoby, no v podstate ju nadchýna trma-vrma zvyšných zákazníkov. Pravdepodobne presne vie, čo si odnesie. Vie aj čo sú
hlavné ingrediencie, aký majú efekt na pokožku, ako sa cena produktu rokmi
zvyšovala. Sama robí v rovnakom obchode, a ak sme príliš otravní, dá
nám to pocítiť.
Neponíži len vedomosťami,
ale zvyčajne aj svojím charakterom. Vegánka, nadšená, že máme bomby
s vôňou syntetického medu. Do košíka vkladá veľké balenie krému na ruky,
podporujúceho lokálnu charitu, lebo jej vlastná pobočka ho momentálne nemá na sklade.
Píše blog o kauzách týkajúcich sa environmentalistiky a ľudských
práv, ale občas na ňom zverejní aj fotky toho, čo si najnovšie u nás
nakúpila.
Zväčša zaujme vzhľadom –
vlasy buď ružové, alebo s červenou ofinou či modrým ombre. Do nich
zaviazaná recyklovaná a recyklovateľná šatka s krikľavým kvetinovým
vzorom. Tvár má bezchybne vymaľovanú, ale nemusela by; veď vie, aké krémy
a mastičky na ňu použiť. Pršiplášť má hravý, pôsobí buď ako elegantný
kabát alebo reflexný skafander z recesie. Občas jej z neho vytŕčajú
vreckové hodinky, náušnice zdedila po babičke a kabelka je ručne robená,
vo voľnom čase predáva šperky a doplnky. Zdá sa, že u nás
strávi hodiny, no každý si po jej odchode pamätá len tri veci: a) jej vzhľad,
b) že je to vzdialená kolegyňa, c) že nás práve ponížila vo vlastnej hre.
CHÚLOSTIVÝ ÚČTOVNÍK
Vchádza s koženým
kufríkom, v obleku na ktorom má športovú bundu. Opätuje naše pozdravy ale
nedá nám šancu dať sa s ním do reči hneď pri prvej príležitosti.
Najskôr zamieri k mydlám, poctivo každé ovonia, očkom pokukuje po zvyšku
obchodu. Keď sa pri ňom pristavíme, nevykrúca sa z rozhovoru, ale
spočiatku tvrdí, že o nič nemá záujem. Hľadá darček do budúcna alebo
„čaká“ na dcéru, kým si dačo vyberie. Tvári sa, že je tu len ako morálna podpora,
že všetko pre neho vonia rovnako, že sa nevie dočkať, kedy už bude na čerstvom
vzduchu.
Pozornosť odvracia na nás
– čo je to za prízvuk, bol dnes náročný deň, čo je podľa nás najlepšia vec
v obchode. Tým sa však preriekne a o sekundu už mu možno na ruky
masírovať telové mlieko z kakostu, pridať ku kufríku košík a vziať ho
na túru jednotlivými uličkami. Imaginárna dcéra je zabudnutá keď sa z neho
stáva odborník na balistiku a zistíme, že vlastne trištvrtinu z nich
už vyskúšal.
Pomaly skladá masku milujúceho
manžela či rodiča a zisťujeme, že mal v práci dlhý deň a netúži
po ničom inom než po horúcej, trblietavej kúpeli. V očiach má iskry keď
vidí náš najnovší vynález, bombu s rozpustnými konfetami, troma rôznymi
odtieňmi červenej a šumienkou vo vnútri, nech ten výbuch riadne zapraská.
Poďakuje a vyjadrí nedočkavosť, najradšej by hneď skočil do jedného
z obchodných umývadiel. Ale keď ho pri pokladni obslúži iný kolega, maska
je späť. Túto mám rád, určite sa vám bude páčiť! Ale, čoby, tá je pre kamarátku
tety môjho zaťa.
SVORKA Z MCDONALDU
Neradno ich prehliadnuť,
od zvyšku ich líšia úprimné výbuchy smiechu a neustále rapotanie, niekoľko
decibelov nad zdvorilým priemerom. Je ich päť či šesť, akurát dojedli obed
v neďalekom fastfoode, niektorí z nich stále zvierajú poháriky
s mliečnymi kokteilmi alebo ľadovou kávou. Školské voľno si užívajú
v centre, podvečer plánujú zamieriť do kina. Nie je jednoduché s nimi
nadviazať kontakt, chcú sa viac rozprávať medzi sebou než s otravnými
predavačmi.
Keďže ich presun zväčša
prebieha rapídne, nie sú naladení na dezodoranty či masážny olej. Gravitujú
k špecifickým produktom. Tým ktoré vyzerajú, že by sa dali v prípade
núdze využiť ako poživeň. S obdivom si jeden po druhom podávajú lyžičku
s čokoládovou maskou na tvár. Tá s ovsenými vločkami zaznamená
rovnaký úspech. Čistič na pleť s kúskami popkornu a karamelovou
vôňou. Píling na pery z cukru a jojobového oleja, nanesený hneď
niekoľkokrát. Medové mydlo, medový šampón, medový sprchový gél.
Nekúpia toho veľa, len
teraz sa učia hospodáriť s vreckovým a väčšinu už minuli na skutočné
jedlo. Ale dá sa ich presvedčiť, ak vytiahnete telové maslo s rozpustenou
horkou čokoládou alebo nutellový lesk na pery. Odchádzajú nielen s rovnakým
rachotom ako pri príchode, ale ani z pozostatkov nápojov im neubudlo. Na
okamih ich pohľad na všetky tie nejedlé dobroty celkom zasýtil.
ZVYŠOK
Samozrejme, to ani
zďaleka nie je všetko. Občas stretneme entuziastického bežca – sprchový gél
odkladá do chladničky, aby ho po rannom cvičení poriadne osviežil. Nedôverčiví
a porovnávači si všetko, čo im povieme, zapíšu za uši a ironicky
odrapocú, ak sa im niečo nepozdáva. Nepresvedčiví klamári, čo pravidelne každú
sobotu nakupujú v obchode, kde majú na všetky produkty alergiu.
Dobrodružné typy, nakupujúce do zbierky tuhý šampón, tuhý parfém, zubnú pastu
vo forme tabletiek; o týždeň vyrážajú do pralesov v Afrike. Partičky
čo sa lúčia so slobodou, posilnené niekoľkými panákmi, a rozhodnú sa ako
súčasť programu zorganizovať bowlingový turnaj s našimi bombami namiesto
gúľ. Občas iritujú, inokedy dokážu i nám vylepšiť deň. Ale nikdy
neprestanú prekvapovať.
0 komentárov