Ako nenatáčať rozhovor
utorok, februára 14, 2017
Do Škótska som sa vybrala
za štúdiom filmu a televízie. Lákala ma predstava, že sa tu naučím točiť,
stanem sa súčasťou nejakého talentovaného tímu študentov, a spoločnými silami
si po výške vybudujeme portfólio, na ktoré budem pyšná. Tri roky štúdia a ja
som tento semester prvý krát držala v ruke kameru!
Nešlo len tak o hocijakú
kameru; JVC-čko, ktoré nám bolo nadelené, by som v prípade nehody zrejme
nedokázala zaplatiť bez mastnej pôžičky. Zrejme stálo viac než náš starý Ford.
V dobe, kedy ešte nebol považovaný za starý. A okrem kamery som mala možnosť
obsluhovať svetlá, nastaviť niekoľko typov mikrofónov, a zmeniť sa na
rozkazovačnú harpyu, ktorá by najradšej všetko mala po svojom. Nepredbiehajme
ale. Tento semester sme dostali jednoduchú úlohu: nájsť na univerzite niekoho,
koho výskum stojí za zmienku, a natočiť o ňom v skupine 5-minútové video. Rada
by som potenciálnym študentom produkcie poradila, ako na to. Ešte radšej vám
však poviem, ako pri podobnej úlohe nepostupovať.
1. OTÁLAŤ S VÝBEROM
SUBJEKTU
Ako základ sme si mali
vybrať, koho to vlastne budeme pred kamerou spovedať. Na počudovanie mal každý
člen skupiny aspoň jedného kandidáta. Hlasovali sme, zoradili ich podľa
výsledkov, hor sa do kontaktovania. Po niekoľkých dňoch som sa na skupinu
otočila s tým, že naša druhá možnosť odpovedala, a profesor hudby by bol
mimoriadne rád, keby sa mohol nášho projektu zúčastniť. Akosi sme všetci
usúdili, že si ho teda vyberieme. O dva týždne neskôr sme zistili, že okrem
neho neboli kontaktovaní žiadni iní kandidáti. Usmialo sa na nás šťastie, ale
vy to na náhodu určite nenechávajte.
2. VYMYSLIEŤ LEN NEJASNÉ
OTÁZKY, LEBO SPONTÁNNOSŤ!
Počas diskusií sme sa
viac-menej medzi sebou zhodli, akým smerom by sa rozhovor mal uberať. Profesor
má rád jazz, písal o hudbe vo filmoch, práve teraz frčí v kinách La La Land,
etcetera. Svoje nápady sme mu predostreli, súhlasil. Išli sme sa s ním v rámci
slušnosti stretnúť osobne. Nemal žiadne vlastné nápady, ale ani výhrady.
Vybrali sme človeka, ktorý mu otázky položí. Ale v deň rozhovoru, hodinu pred
jeho príchodom, vlastne žiadne otázky na scéne nemáme. Vďaka bohu za Facebook
skupinový chat, a internetové pripojenie. Náš moderátor otázky začal spisovať,
radiť ich podľa dôležitosti. Na oplátku sme nekládli žiadne otázky jemu. Zvuk,
svetlá, akcia: konečná verzia otázok má podobu jednej A4, na ktorej každá
zaberá aspoň tri riadky, a pri jej konci si už človek nepamätá začiatok. Ale
hej, aspoň boli tie odpovede spontánne.
3. KONTROLOVAŤ ZVUK ZA
NIEKOHO INÉHO
Byť zodpovedný za
ozvučenie, mať na hlave slúchadlá, mať na starosti kontrolovanie intenzity
hlasitosti - to skrátka jeden človek všetko nezvládne. Preto je najlepšie
nasadiť si slúchadlá, postaviť sa čo najďalej od kamery, a posunkovou rečou
ukazovať kameramanom, či majú stlačiť plus alebo mínus. Alebo ešte lepšie,
hodnotiť zvuk a pritom na ušiach ani slúchadlá nemať. Možno som bola harpya,
ale môžete ma skutočne odsúdiť?
4. OBSLUHOVAŤ KAMERU V
TROJICI
Ako som už spomenula,
zvuk najlepšie vyriešia kameramani. Asi preto je dôležité mať ich rovno troch,
pričom jeden len frfle, druhý sa snaží o čo najefektívnejšie zoomy a pany, a
tretí nedokáže odhadnúť, kedy má subjekt nad hlavou dostatočné množstvo miesta.
Kamera ma odjakživa desí - mám pocit, že buď robím všetko zle, alebo iba
nechápem jej princípy. Predsa som sa však hlásila práve k tejto úlohe, vediac,
že pôjde zrejme o komponent, ktorý pri našej konečnej známke najviac zaváži. Na
prvý krát som vedela, ako upraviť white balance. Na druhý krát sa mi aj podarilo
správne zaostriť. Na tretí krát som si presadila, že by profesor nemal byť v
obraze vycentrovaný. Opäť však neviem, či som len robila všetko zle, alebo to
bolo jednoduchšie, než som na začiatku myslela. Stačilo by mi asi opýtať sa
zvyšných dvoch kameramanov. Ale, ako správna harpya, som v hĺbke duše
presvedčená, že sa aj tak nezhodneme.
5. IGNOROVAŤ ČLOVEKA, S
KTORÝM ROBÍTE ROZHOVOR
Natáčanie je stresujúce.
Natáčanie je močopudné. Pri natáčaní je často pokušením, rozprávať sa radšej o
zážitkoch z posledného týždňa. A beriem, lebo som sa o všetky tieto prehrešky
pričinila. Vám však vravím: keď sa váš subjekt konečne dostaví, neignorujte ho.
Vedeli sme, že chceme, aby sa profesor cítil pohodlne. Padali návrhy, že by sme
ho mali ísť odprevadiť na miesto natáčania priamo z jeho pracovne. Že by sme
mali mať pripravenú kávu, čaj, i občerstvenie. Že by sme mali mať všetko
nastavené a pripravené tak, aby sa on len usadil, chvíľku nám dačo porozprával,
a potom spokojne odišiel. Čo sme spravili namiesto toho? Viac-menej ho
kompletne odignorovali, kým sme ako splašené kurence pobehovali okolo kamery,
nedokázali zastrčiť mikrofón do správnej diery, a hádali sa o estetickosti
kriedy na stene. Čo ma privádza k bodu...
6. NEZHODNÚŤ SA NA TOM,
AKO MÁ VIDEO VLASTNE VYZERAŤ
Jeden člen tímu prišiel
už na začiatku s perfektným návrhom: spraviť ho takým štýlom, aby vyzeralo, že
je podomácky vyrobené. Chápte jednoduché animácie na papieri, krieda na čiernej
tabuli označujúca meno profesora, a vstupy moderátora, adresujúceho kameru. Ako
harpyi sa mi pri tomto nápade vlasy postavili dupkom. Ale našťastie som nebola
jediná, a tak sme ho dajako odsunuli bokom, že radšej nech je video nudné, ale
profesionálne. Keď som prišla v deň natáčania na plac, na stene svietil
obrovitánsky nápis s menom profesora. Ktorý sa ani nedal poriadne zotrieť,
lebo išlo o stenu, nie o tabuľu. Strihať video budeme môcť každý po svojom,
čiže scénu, kedy profesor príde, podpíše sa pod vlastné meno, a slávnostne sa
ukloní, v podstate použiť nemusím. Ale ako kameramanovi by mi podstatne viac
vyhovovalo, keby som nemusela profesora brať z jedného špecifického uhlu tak,
aby sa mi do záberu netisla nožička kriedového J-čka.
7. NEURČIŤ SI ČAS
PRÍCHODU NA SCÉNU
Natáčací slot sme mali o
štvrť na jedenásť. Kameru sme s trochou šťastia mohli mať od desiatej.
Miestnosť nám bola dostupná od rána. Logické by azda bolo stretnúť sa aspoň pol
hodinku pred desiatou, doladiť detaily, nastaviť svetlá. V praxi to teda
znamená, že každý príde, keď sa zobudí.
8. ZAVRHNÚŤ TROJBODOVÝ
SYSTÉM SVETIEL - NAŠA MIESTNOSŤ MÁ PREDSA REFLEKTORY
Ako učivo jedného týždňa
sme preberali konvenčné, trojbodové nasvietenie v televízii. Jedno svetlo,
hlavné, spredu, vedľajšie zboku, aby ho vyvážilo, a jemné zozadu, aby na obraze
neboli žiadne dramatické tiene. Celá sranda spočíva len v tom, že treba tieto
tri svetlá rozložiť, nastaviť, a poprípade na nich zmeniť farbu podľa toho, či chceme chladný alebo teplý záber. A keďže ide o vec pomerne jednoduchú, tak sa
naša skupina rozhodla, že sa na to vybodne. Radšej sme sa spoľahli na
komplikovaný systém divadelných reflektorov, s kontrolným panelom o veľkosti
malého Sedanu. Pekne sme si ho pred natáčaním nastavili, odfotili, odpojili. V
deň D? Všetky gombíčky síce odpovedali našej fotke, no polovica reflektorov sa
odmietala zapnúť. Divadelný technik mal ešte tri hodiny voľno. Televízny
technik sa, pochopiteľne, na našej dileme nechcel podieľať. Nakoniec sme to
nasvietili, ale vlastne ani niet divu, že chudák profesor sa musel baviť pol
hodinu s vyučujúcim.
9. POHÁDAŤ SA S
VYUČUJÚCIM
No dobre, k žiadnej hádke
nedošlo. Ale miestami sme mali na mále. Je pravda, že náš vyučujúci občas
pôsobí, že okrem rodinného SONY-čka kameru v ruke nikdy nedržal. A že moderná
technológia mu naháňa strach. A že sám nevie, ako nastaviť zvuk tak, aby ste
nahrávali zo správneho zdroju. Ale v tomto bode sme sa zdržali, a odporúčam to
aj vám. Keď sa schyľuje k hádke, rada si ju v hlave dopredu premietnem. Za a),
aby som mala správne argumenty, a za b) aby som sa ukľudnila. Viem si predstaviť,
ako by to prebiehalo v tomto prípade. Nestálo to za to.
10. VRÁTIŤ SA DOMOV K
PRÁZDNEJ CHLADNIČKE
Po takej námahe je človek
vystresovaný a vyhladovaný. Preto je najlepšie mať dopredu prichystané dačo, čo
mu vráti energiu. Premostením hodným olympijskej medaily vám teda navrhujem,
aby ste si spravili napríklad mexické čierne fazuľky. Aj ak ste žiadne
natáčanie neabsolvovali, a jednoducho chcete vyskúšať niečo nové.
MEXICKÉ ČIERNE FAZULE (4 porcie)
1 šálka čiernych fazúľ, v suchom stave
1 konzerva nakrájaných paradajok
1 konzerva nakrájaných paradajok
1 cibuľa
2 strúčiky cesnaku
kmín
čierne korenie
soľ
1. Fazule si deň pred varením namočíme a necháme v chladničke minimálne 8 hodín.
2. Cibuľu a cesnak si nakrájame na väčšie kúsky. Fazuľu opláchneme, scedíme, a dáme do väčšieho hrnca. Zalejeme vodou tak, aby hladina bola aspoň 3 centimetre nad fazuľou. Pridáme cibuľu a cesnak a privedieme k varu.
3. Necháme variť na miernom plameni, aspoň hodinku, alebo pokiaľ fazuľa nezmäkne. Pravidelne kontrolujeme, či je v hrnci dostatok vody.
4. Keď je fazuľa mäkká a väčšina vody vyparenej, pridáme korenia a paradajky. Necháme variť ďalších 15 minút.
5. Servírujeme podľa nálady: v tortille, s ryžou, môžeme pridať kukuricu, salsu, syr, či jednoducho šalát.
0 komentárov