Grécko: Avgolemono (citrónovo-vaječná polievka)

sobota, januára 14, 2017

Bolo ťažké rozhodnúť sa pre krajinu, ktorou začať svoje kuchynské cestovanie. Pôvodne som zamýšľala Mexiko, potom Taliansko, no napokon moja voľba padla na Grécko.

Pravdepodobne najmä preto, že som práve absolvovala obdobie obžerstva, známe ako Vianoce. Práce Grécka kuchyňa sa vo svete považuje za jedny z najzdravších, a musím priznať, že po všetkých tých koláčoch a sladkostiach si moje telo žiada zmenu.

Gréci si však v strave rozhodne neodopierajú. Nejde o to, že by jedli menej, ale skôr o ich stravovacie návyky a ingrediencie. Tak napríklad pred červeným mäsom radšej uprednostnia kura alebo rybu. Vynikajúce, vzhľadom na to, že ja pred červeným mäsom uprednostním hoci aj ružičkový kel. Zároveň je ich strava postavená z veľkej časti na zelenine, ovocí, a strukovinách. Nechápte ma zle, dokážem sa nad medovníčkami a tiramisu rozplývať do zbláznenia, ale po čase všetok ten cukor začne robiť neplechu.

Tento mesiac sa teda ponesie v znamení čerstvosti (aspoň takej mrazákovej), strukovín, celozrnných sacharidov, fety, a olivového oleja. Ak by som mala velikánsku peňaženku, rada by som pričlenila aj grécku lásku k orieškom a rybám, ale v tomto ohľade moje možnosti siahajú tak po tuniaka v konzerve. Ale hoci som v lete mala grécku spolubývajúcu (ktorej kuchynské variácie ma sčasti na tento nápad priviedli!), momentálne mi na chrbát žiadny Grék nedýcha. A vďaka bohu za to, v tomto byte je už tak či tak poriadna zima!

Ako som avizovala už v predchádzajúcom článku, za prvý recept na vyskúšanie som si vybrala ich tradičnú polievku, Avgolemono. Hoci za jej pôvodom zrejme stoja Židia z okolia Španielska, a je populárna aj v Turecku či Balkánskych krajinách, dnes je považovaná za grécku špecialitu. Pravá Avgolemono začína ako vývar z mäsa a zeleniny, v ktorom sa neskôr vyvarí ryža alebo orzo, a potom sú vmiešané vajíčka s citrónovou šťavou. Výsledkom je pomerne hustá, biela, krémová polievka. Recept ako stvorený na januárové chúlenie sa pri radiátoroch!

AVGOLEMONO, 4 porcie


2 PL olivového oleja
1 veľká cibuľa, nakrájaná na drobno
2 malé mrkvy, nakrájané na drobno
1 šálka kelu, nakrájaného na pásiky (vlastný výmysel, kľudne vynechajte!)
1 šálka kuracieho mäsa, predvareného; alebo 2 kuracie prsia, nakrájané *
pol šálky ryže, krátko-zrnnej, alebo orza
2 vajíčka
šťava z 1 citrónu
1 PL oregana
kurací alebo zeleninový bujón
soľ a čierne korenie

1. Do hrnca pridáme olivový olej, keď sa zohreje, pridáme cibuľu a miešame, kým spriesvitnie. Následne pridáme mrkvu a kel, povaríme, aby zelenina trochu zmäkla. Ak používame kura, nakrájané ho následne pridáme k zmesi.
2. Zaleje 4 šálkami vody, v ktorých si rozpustíme bujón. Privedieme polievku k varu, prikryjeme, a necháme aspoň 25-30 minút povariť.
3. Dosolíme a okoreníme podľa chuti, a následne pridáme surovú ryžu/orzo. Opäť prikryjeme a necháme variť 15-20 minút.
4. Medzitým si v stredne-veľkej miske rozklepneme vajíčka, ktoré rozšľaháme s citrónovou šťavou.
5. Keď je ryža mäkká a kura uvarené, znížime plameň. Za jednu naberačku vývaru pomaly prilejeme do misky s vajíčkami, za stáleho šľahania, aby sa nám nezrazili. Postup opakujeme s ďalšími dvoma naberačkami, a neprestávame šľahať. **
6. Vajíčkovú zmes prilejeme späť k zvyšku polievky. Ochutíme oreganom a
povaríme ešte zopár minút na miernom ohni, aby polievka trochu zhustla. Môžeme servírovať!

*  Myslím, že by fungovala rovnako dobre ako čisto vegetariánsky vývar, no tentoraz som siahla po troške kuraciny z mrazáku, keďže ho musím čo najskôr vyprázdniť a nechať rozmraziť. Ak chcete mäso vynechať, pokojne tak urobte!
** S touto časťou receptu som mala najväčšie problémy, ale našťastie som skončila iba s niekoľkými vaječnými (a šedivými) vlasmi.

Mohlo by sa vám páčiť

0 komentárov

Instagram